Till Näringsdepartementet
Näringslivets Transportråd har lämnat Synpunkter på ”En enkel till framtiden?” Delbetänkande från utredningen om Järnvägens organisation. Se bifogad fil.
Det är mycket positivt att en av utredningens rekommendationer är att tillsammans med aktörerna på godstrafikmarknaden utveckla åtgärdsprogram inom områden som förbättrade gångtider, punktlighet, effektivare marknadsanpassningar och information. Näringslivets Transportråd medverkar gärna i det arbetet vilket bör bedrivas skyndsamt.
Näringslivets Transportråd anser att det fortsatta arbetet inom utredningen om Järnvägens organisation bör fokuseras på särskilt viktiga områden enligt nedan.
1. Ökad kapacitet för ett effektivt utnyttjande av spåren på konkurrensneutrala villkor t.ex. genom att möjliggöra användningen av längre och tyngre tåg.
2. Nya, mer dynamiska, planeringsmetoder som ständiga optimeringar och successiv tilldelning för att öka kapaciteten i järnvägssystemet och för att möjliggöra en snabbare anpassning till marknadens efterfrågan.
3. En differentiering av olika avgifter på järnvägsområdet bör införas. Den rekommendation som framförs i utredningen om att införa ramavtal för infrastrukturkapacitet på järnväg bidrar inte till en ökad flexibilitet utan snarare det motsatta genom att ett begränsat kapacitetutrymme på spåren låses upp ytterligare och att godstrafikens kapacitetsbehov inte beaktas. Förslaget avstyrks ånyo av Näringslivets Transportråd.
4. Det krävs en rättvisande värdering av godstransporters samhällsnytta vid prioriteringen av olika trafikupplägg vid tilldelning av tåglägen i tidtabellen. Godsnyttorna kommer inte tydligt fram i kalkylmodellerna. Behovet av en mer rättvisande värdering av godstransporters samhällsnytta vid tilldelning av tåglägen bör behandlas ingående i det fortsatta arbetet i utredningen.
5. Gör en samlad översyn av effekterna för näringslivets konkurrenskraft av kraftigt höjda banavgifter under åren 2014–2025 i kombination med andra beslutade och planerade avgiftshöjningar på transporter såsom kostnader för införandet av ERTMS, Transportstyrelsens avgifter, effekterna av EU:s svaveldirektiv, den framtida trafikbeskattningen i ljuset av den av regeringen tillsatta utredningen om Fossilfri fordonstrafik samt utifrån konsekvenserna av ökad internalisering av externa kostnader.
6. En noggrann genomlysning bör ske i linje med utredningens rekommendationer att överväga hur ansvaret för och förvaltningen av terminalanläggningar och terminalservice inklusive rangering ska organiseras.
7. En översyn bör ske av uppgifts- och ansvarsfördelningen inom Trafikverkets regionala organisation. För godstrafiken på järnväg är fungerande gränsöverskridande stråk över regioner av största vikt och av dessa skäl bör ansvaret för planering och finansiering av godsstråksrelaterad infrastruktur vara centralt samordnad då järnvägstransporter i princip alltid sträcker sig över flera regioner.
8. Sverige har varit ett föregångsland i reformeringen av järnvägen och Sverige bör intensifiera sitt arbete inom EU för en öppen europeisk järnvägsmarknad.
9. Näringslivets Transportråd är beredda att medverka i det utvecklingsarbete inom järnvägssektorn som föreslås av utredningen och understryker vikten av ett högt tempo i utvecklingsarbetet för att förbättra järnvägens konkurrenskraft med fokus på strategi och genomförande.