Det är positivt att regeringen i budgetpropositionen föreslår närtidssatsningar under 2009 och 2010 för att kunna påbörja angelägna väg- och järnvägsprojekt, bland annat flera projekt som tidigare fått skjutas på framtiden på grund av resursbrist. Det lägger grunden till att även långsiktigt öka ambitionsnivån.
För effektiva transporter behöver investeringar i infrastruktur och underhåll göras systematiskt, flerårigt och långsiktigt. Hela 2010-talet bör i den kommande långsiktiga infrastrukturpropositionen göras till infrastrukturens årtionde. Det handlar om det svenska näringslivets framtida konkurrenskraft och Sveriges konkurrenskraft som nation i en alltmer globaliserad ekonomi.
Investeringar i infrastruktur är och förblir enligt Näringslivets Transportråd i huvudsak en statlig angelägenhet. Att svara för merparten av investeringar och underhåll av infrastruktur tillhör statens kärnverksamheter. Transportinfrastruktur är i grunden en nationell tillgång. Finansiell samverkan med andra aktörer kan endast bli ett komplement till att staten har det yttersta ansvaret för underhållet och utbyggnaden av infrastrukturen.