Kommentar till regeringens budgetproposition för 2010
Det är positivt att regeringen i budgetpropositionen föreslår en tidigareläggning av infrastruktursatsningar under åren 2009–2011 med cirka 1,5 miljarder kr för att kunna påskynda angelägna väg- och järnvägsprojekt. Beloppet ingår i den av regering och riksdag tidigare beslutade totalramen på 417 miljarder kr till infrastruktur under de kommande 12 åren 2010-2021. Förslaget innebär en omfördelning under planperioden med en tidigareläggning, vilket är bra. Dock behövs även en höjning av den totala anslagsnivån för att tillgodose näringslivets behov av transporter.
Investeringar i infrastruktur är och förblir enligt Näringslivets Transportråd i huvudsak en statlig angelägenhet. Att svara för merparten av investeringar och underhåll av infrastruktur som viktiga godsstråk och noder i det svenska transportsystemet tillhör statens kärnverksamheter. Transportinfrastruktur är i grunden en nationell tillgång. Medfinansiering från andra aktörer kan endast vara ett komplement till att staten har det yttersta ansvaret för underhållet och utbyggnaden av infrastrukturen, godsstråken och noderna.