SKRIVELSE
Statens institut för kommunikationsanalys, SIKA
Synpunkter på SIKAs presenterade förslag till nya transportpolitiska mål
Om föreslagen målstruktur
SIKA:s presenterade modell med ny målstruktur innebär att det övergripande mål som föreslås för transportpolitiken ska vara: ”Att utveckla tillgängligheten på ett samhällsekonomiskt effektivt och långsiktigt hållbart sätt”.
Vi förslår ett tillägg i det övergripande målet enligt nedan:
Det övergripande målet för transportpolitiken föreslås av oss vara:
Att utveckla tillgängligheten för medborgarna och näringslivet i det svenska transportsystemet och i de fysiska transporterna med omvärlden på ett samhällsekonomiskt effektivt och långsiktigt hållbart sätt.
Med detta tillägg vill vi dels understryka tillgänglighetsmålets betydelse för näringslivet dels markera betydelsen av en koppling mellan de nationella och internationella transportsystemen som en följd av ökad globalisering och internationalisering.
De nuvarande transportpolitiska delmålen innehåller motsättningar. Det finns anledning att förtydliga målstrukturen och anpassa denna till att bättre överensstämma med hur transportpolitiken beskrivs inom EU och hur den politiska inriktningen anges inom andra politikområden.
Det övergripande transportpolitiska målet förutsätter att höga krav på tillgänglighet och transportkvalitet kan tillgodoses. Detta övergripande transportpolitiska mål måste naturligtvis konkretiseras för att det ska vara operationellt. T.ex. med mer konkreta mål vad gäller infrastrukturkapacitet och tillförlitlighet i de stora godsstråken.
De nuvarande sex transportpolitiska delmålen räcker inte till för det och bör därför ersättas av mål som är tydliga, mätbara och möjliga att följa upp.
Transporters samhällsnytta måste beaktas i de transportpolitiska målen – SIKA:s modell med tre villkor riskerar att överfokusera på restriktioner
SIKA modell för ny målstruktur innebär att det övergripande målet tillgänglighet omges av tre villkor: säkerhet, jämställdhet och fördelning samt miljö. Risker finns för en suboptimering med denna modell. SIKAs modell lyfter i alltför hög utsträckning upp restriktioner i förhållande till de positiva värden som transporterna bidrar med i samhället.
Centralt för transportpolitiken är utifrån ett näringslivsperspektiv aspekter som i nuvarande delmål formuleras i termer av tillgänglighet, hög transportkvalitet och framkomlighet.
Dessa aspekter handlar om att transportsystemet ska tillhandahålla effektiva, tillförlitliga och väl fungerande resor och transporter. Själva poängen är ju att persontransporter och transporter av varor ska kunna ske på ett effektivt sätt.
Nästa steg i tankekedjan är att minska negativa konsekvenser av transportsystemet. Man kan ställa upp krav på transporterna från säkerhetsmässiga, miljö- och klimatpolitiska, regionalpolitiska och andra sektorspolitiska utgångspunkter som kan utgöra restriktioner för en icke önskvärd utveckling av transporterna.
Sådana konflikter med andra politikområdens mål måste lösas vid en överordnad avvägning, utifrån en helhetssyn. Fyra av nuvarande delmålen (säker trafik, god miljö, regional utveckling och ett jämställt transportsystem) bör – för att undvika suboptimering – vara underordnade sett i relation till de mest centrala målen för transportpolitiken enligt ovan.
Uppgifter för transportpolitiken bör anges istället för olika delmål
I stället för att enligt SIKA:s förslag omge det föreslagna övergripande målet med tre restriktioner, liksom att i den nu gällande transportpolitiska målstrukturen precisera sex olika delmål, är det mer relevant att ange uppgifter för transportpolitiken.
Förslag till uppgifter för transportpolitiken på kort och lång sikt skulle enligt vårt förslag kunna vara:
* Skapa förutsättningar för att olika former av transporter i sund konkurrens och på lika villkor främjar en god ekonomisk och social utveckling i landet. Det handlar om att stimulera och vårda transportmarknaden så att den fungerar effektivt och svarar upp mot kundernas efterfrågan.
* Investera i och underhålla en säker infrastruktur som är samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar.
* Ta långtgående hänsyn till klimat, miljö och hälsa. (Här kan fördelningsfrågor läggas till enligt SIKA:s förslag, dock bör SIKA konkretisera vad man avser med begreppet fördelning.
Statens olika roller på transportområdet bör tydliggöras
Det av oss föreslagna övergripande målet för transportpolitiken ger tillsammans med transportpolitikens uppgifter en allmän och någorlunda heltäckande beskrivning av inriktningen. Den bör kompletteras med att beskriva de olika roller som staten ska spela inom transportområdet och att det ankommer på staten vara tydlig i de olika rollerna så att dessa inte blir motstridiga.
Vi vill understryka är att det är den statliga verksamheten som statsmakterna i första hand ska styra och följa upp. I den första och andra Godstransportdelegationen var enigheten total om att:
• Godstransportsystemet bör vara marknadsstyrt.
• Varuägarna bör stå i centrum.
• Statens roll är att skapa förutsättningar och formulera tydliga kriterier för vilka investeringar staten ska göra med utgångspunkt från samhällsekonomisk lönsamhet.
• De transportpolitiska målen bör vara styrande.
• Staten har ett särskilt ansvar för att främja de svenska företagens konkurrenskraft.
Statens roll föreslås av oss vara att:
* Skapa förutsättningar för en väl fungerande transportmarknad. Det kan, oftast med beaktande av internationella förhållanden, ske genom att t ex ange spelregler för transportmarknaden, i form av bl a konkurrenslagstiftning och lagstiftning inom respektive transportslag (ofta kopplad till miljö och säkerhet) samt för kontrollen av efterlevnaden av regelverk.
* Ange inriktning och omfattning av infrastrukturen och dess kvalitet.
* Svara för principer för finansiering av infrastrukturen, kostnadsansvar, skatter/avgifter, transportstöd etc,
* Medverka i finansieringen av forskning, utveckling och demonstrationsprojekt.
Mål bör anges för var och en av de olika rollerna. De sätts därmed på en nivå som ligger närmare det praktiska genomförandet av statens uppgifter och kan ges en tydligare utformning och bli lättare att följa upp.
Näringslivets Transportråd Svenskt Flyg
Guy Ehrling Peeter Puusepp
Kanslichef Generalsekreterare
Sveriges Skeppsmäklareförening Sveriges Transportindustriförbund
Berit Blomqvist Stefan Back
VD Förbundsdirektör
Sveriges Tågoperatörer Sveriges Åkeriföretag
Peder Wadman Carina R Nilsson
VD Vice vd