Näringslivets Transportråd och TransportGruppen har lämnat ett gemensamt remissyttrande till Näringsdepartementet över Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2014–2025. Se bifogad fil. Huvudpunkter i det gemensamma remissyttrandet som är:
* Bra fokus på systematiskt underhåll av befintlig infrastruktur
* Fokusera på genomförandet av åtgärder
* Vi välkomnar stråkperspektivet och betoningen av samband mellan internationell utveckling och nationell infrastruktur.
* Samplanera infrastrukturen – ta ett samlat grepp på utbyggnaden av transportkorridorerna Sverige – Norden – Kontinenten* Förstärk intermodalitetsperspektivet ytterligare och lyft fram betydelsen av effektiv samverkan mellan alla transportslag
* Påskynda slutförandet av redan beslutade centrala stråkprojekt för näringslivet men som ännu inte färdigställts. Tidigarelägg åtgärder som ökar tillgänglighet, kapacitet och framkomlighet
* Fokusera mera på transportsystemens redundans för minskad sårbarhet* Starkare investeringsfokus behövs i statens budget – fastställ lägsta investeringsnivå!
* Ny princip för finansiering av sjöfartsåtgärder i den nationella planen avstyrks
* En flexibel beslutsordning behövs för mindre marknadsåtgärder riktade till näringslivets transporter
* Öka anslagen till forskning och innovation planperioden 2014–2025
* Intensifiera arbetet med rättvisande samhällsekonomiska kalkylmodeller. Bristfälliga kalkyler för gods undervärderar nyttan med tillförlitliga transporter
* Gör samlade konsekvensanalyser av beslutade och planerade avgiftshöjningar på transporter och effekterna av dessa på näringslivets konkurrenskraft* Analysera hur EU:s svaveldirektiv från den 1/1 2015 påverkar behovet av ökad transportkapacitet på vägar och järnvägar
* Ompröva beslutet att kraftigt höja banavgifterna under planperioden
* Nya järnvägar Järna-Linköping (Ostlänken) och Mölnlycke-Bollebygd tillstyrks givet vissa förutsättningar
* Trafikverket bör ha en hög planeringsberedskap. Viktiga framtidsprojekt som Norrbotniabanan och en fast HH-förbindelse bör utredas vidare
* Beakta handelns och besöksnäringens behov av infrastruktur och glöm inte citylogistiken!
* Noggrann uppföljning och kontroll behövs vid fortsatt införande av ERTMS i Sverige