Näringslivets Transportråd anser att det finns en ryckighet i Sveriges klimatpolitik som skapar osäkerhet hos transportköpare och därigenom riskerar försinka transportsektorns omställning. Beslut om åtgärder för transportsektorns omställning måste vara långsiktiga och brett accepterade och förankrade. Det förutsätter ett gediget underlag om hur utvecklingen kan se ut till år 2030 och därefter. Det gäller särskilt för hur EU:s politik och styrmedel utvecklas, och hur Sveriges klimatpolitik efter hand måste utvecklas för att linjeras med den.
Näringslivets Transportråd är positiva till höjningen av reduktionsplikten om det bidrar till att Sverige kan uppfylla sitt ESR-åtagande. Näringslivets Transportråd anser dock att det är osannolikt att den avisera höjningen av reduktionsplikten räcker till givet dels utformningen av själva reduktionsplikten, dels den samtidigt aviserade justeringen av drivmedelsskatter för bensin och diesel.
Det kommer troligtvis att behövas kompletterande styrmedel om Sverige ska nå EU:s klimatmål. Näringslivets Transportråd välkomnar därför att regeringen nu har tillsatt en styrmedelsutredning som har i uppdrag att se över nationella styrmedel, inklusive reduktionsplikten, och hur dessa bör utvecklas för att Sverige på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt kan uppnå beslutade klimatmål.