Det är positivt att regeringen föreslår en förstärkning av insatserna för drift och underhåll för ökad tillförlitlighet och robusthet i väg- och järnvägsnätet med ytterligare 1,5 miljarder för 2013 och att regeringen aviserat att en utökad ambitionsnivå även ska återfinnas i den kommande infrastrukturpropositionen. Transportrådet välkomnar att regeringen är lyhörd för att åtgärda de brister som finns i underhållet av infrastrukturen och som bl.a. många näringslivsföreträdare och offentliga aktörer pekat på i sina remissvar på Trafikverkets Kapacitetsutredning.
Trafikverket har i Kapacitetsutredningen angett att det utöver fastställd investeringsram för åren 2012–2021 fanns ett behov av drygt 38 miljarder enbart för järnvägen och enbart för att återställa systemet till den nivå det designats för plus ett mindre antal nyinvesteringar för utökad kapacitet där bristerna är som störst.
Näringslivets Transportråd har i olika sammanhang framfört att av förslagen i Kapacitetsutredningen för åren 2012–2021 är endast den högsta ambitionsnivån i utredningen den för Transportrådet lägsta godtagbara miniminivån vad gäller kvaliteten på järnvägsinfrastrukturen. Härtill kommer behov av långsiktigt ökade resurser för förnyelse av järnvägsnätet och för att möta efterfrågan på ökad kapacitet.
Näringslivets Transportråd utgår från att det av regeringens föreslagna anslaget för drift och underhåll och reinvesteringar av vägar och järnvägar i betydande utsträckning används för att tidigarelägga åtgärder som ökar tillgängligheten, kapaciteten och framkomligheten i centrala godsstråk för näringslivets transporter på järnväg där problemen är som störst.
På järnvägsområdet har Näringslivets Transportråd prioriterat tre centrala godsstråk som är en riksangelägenhet: dubbelspår Hallsberg – Mjölby för ökad kapacitet på hela det sammanhängande godsstråket genom Bergslagen, investeringar för ökad bärighet och kapacitet på Bergslagsbanan/Väster om Vänern samt dubbelspår på Hamnbanan och ny Marieholmsbro till Göteborgs Hamn. Dessa tre stråkprojekt har varit beslutade i tidigare infrastrukturplaner men ännu inte slutförts.
I regeringens budgetproposition för 2013 saknar Näringslivets Transportråd förslag om en särskild investeringspott för marknadsåtgärder. Vi anser att medel bör avsätts till en särskild marknadspott där Trafikverket ges mandat att besluta om resurser till lönsamma marknadsdrivna anpassningar av infrastrukturen som relativt plötsligt kan dyka upp p.g.a. strukturförändringar, omläggning av logistiska flöden i näringslivet och för att eliminera flaskhalsar i transportsystemet. En sådan investeringspott skulle skapa en ökad flexibilitet i medelsanvändningen.
För svenskt näringslivs konkurrenskraft behövs en effektiv transportinfrastruktur och att investeringar och underhåll sker systematiskt, flerårigt och långsiktigt. Det handlar om det svenska näringslivets framtida konkurrenskraft och Sveriges konkurrenskraft som nation i en alltmer globaliserad ekonomi.