Näringslivets Transportråd välkomnar Transportstyrelsens förslag till en komplettering av de två befintliga fordonskombinationerna för längder upp till 34,5 meter som sedan december 2023 tillåts på utpekade vägar i Sverige. Jämfört med den tidigare maximilängden på 25,25 meter innebär det ytterligare ett steg mot mer hållbara och effektiva godstransporter.
Näringslivets Transportråd är positiva till att Transportstyrelsen nu relativt snabbt kommer med förslag till fordonskrav för ytterligare tre fordonskombinationer: B-dubbel, C-dubbel och Nordisk kombination. Förslaget är också utformat på ett sätt som gör att de föreslagna fordonskombinationerna, i viss utsträckning, kan sättas ihop av fordon som redan ingår i kombinationer upp till 25,25 meter. Det bidrar sammantaget till ökad flexibilitet och lägre kostnader för att kunna dra nytta av de nya fordonskombinationerna.
Näringslivets Transportråd är dock fortsatt oroade över att Transportstyrelsens förslag innebär ett avsteg från gällande standard såsom är fallet avseende axelavståndet för den påhängsvagn som utgör den första vagnen i en A-dubbel kombination. Det innebär att en av vagnarna i en lång fordonskombination upp till 34,5 meter inte kommer att följa standarden som gäller för axelplaceringar på befintliga intermodala tågvagnar. Enligt Näringslivets Transportråd finns det därmed risk för att hela nyttan av längre fordon inte kan realiseras i intermodala upplägg.
Finlands regelverk är utformat med funktionsbaserade krav, vilket ger större flexibilitet och är något Sverige också bör eftersträva. Arbetet med att övergå till funktionsbaserade fordonskrav bör därför påskyndas efter antagandet av nu föreslagna tekniska föreskrifter.