Näringslivets Transportråd

Sveriges Sjöfartssektor – en viktig del i en svensk maritim strategi

Sveriges Sjöfartssektor – en viktig del i en svensk maritim strategi
Skriv ut

Till Näringsdepartementet

Sveriges Sjöfartssektor – en viktig del i en svensk maritim strategi, remiss av en rapport från Tillväxtanalys

Näringslivets Transportråd anser att utredningen gjort en riktig och viktig analys av det svenska maritima klustret. I utredningen framförs ett antal slutsatser och rekommendationer. Man skriver att: ”Om regeringen bedömer att Sverige även i framtiden bör prioritera en svensk fartygsflotta och en svensk sjöfartssektor så presenteras ett antal förslag som det finns skäl att överväga”.

Det är enligt Transportrådets mening självklart att Sverige ska ha en stark och vital sjöfartssektor som en del i en effektiv logistik och väl fungerande transporter för att öka näringslivets konkurrenskraft.

De rekommendationer som görs till regeringen i utredningen från Tillväxtanalys är:

* Utveckla en maritim strategi
* Öka kunskapen hos beslutsfattare
* Stimulera förnyelse genom samverkan
* Se över sjöfartsavgifterna
* Skapa en starkare myndighetsstruktur
* Öka de nationella FUD-investeringarna
* Minska effekterna av svavelreglerna för sjöfarten
* Säkra kompetensförsörjningen
* Tidigarelägg infrastrukturinvesteringar

Utredningens samtliga rekommendationer tillstyrks av Näringslivets Transportråd.

Transportrådet föreslår att regeringen nu tar ett samlat grepp kring utredningens rekommendationer och i nära samverkan med hela sjöfartssektorn och näringslivet utvecklar en svensk maritim strategi. Den maritima strategin bör vara genomförandeinriktad och med en tydlig ansvarsfördelning mellan aktörerna.

Sommaren och hösten 2010 är förutsättningarna särskilt gynnsamma för att ta ett samlat grepp i alla de frågor som rör utveckling av en svensk maritim strategi för ökad konkurrenskraft. Det som skapar förutsättningar för detta är bland annat:

* Pågående arbete med utarbetande av gemensam vision och strategiprocess för hela sjöfartsnäringen inom ramen för Sjöfartsforum. Ett dokument kallat ”Vision och strategi för det svenska maritima klustret är under sommaren föremål för remissbehandling.

* Pågående arbete inom regeringens Logistikforum med utarbetande av ett handlingsprogram för logistik och godtransporter. Ett förslag till handlingsprogram är under sommaren föremål för samråd.

* Den av regeringen tillsatta Transportforskningsutredningen har i ett delbetänkande under våren föreslagit att Sjöfartsverket liksom flera andra transportmyndigheter ska få ett tydligare ansvar för forsknings- och innovationsfrågor, från forskning och långsiktig kunskapsuppbyggnad, utveckling, demonstratorer till innovationer. Inom Trafikverket pågår även ett arbete med att utarbeta en samlad strategi för forskning, utveckling och demonstration.

* Under senhösten 2010 ska utredningarna om sjöfartens konkurrensförutsättningar och inre vattenvägar presentera sina förslag.

* Svavelreglerna för sjöfarten finns med på dagordningen vid det kommande informella transportministermötet inom EU i mitten av september. Det skapar förutsättningar för den svenska regeringen att förorda ett enhetligt europeiskt angreppssätt från EU:s medlemsstater för samordnade svavelnivåer inom Unionen.

* Uppdraget som Sjöfartsverket tidigare fått av regeringen att utarbeta en handlingsplan för ökad rekrytering inom sjöfartssektorn har nu redovisats. Förslagen bör följas upp inom ramen för ett samlat grepp för hela sektorn.

* Trafikverket ska senast den 31 oktober 2010 redovisa ett förslag till fördelning av en pott på 38 miljarder kr för åren 2010-2021 som en delmängd i den av regeringen fastställda Nationella Infrastrukturplanen utifrån de transportpolitiska målen. En del av resurserna i potten på 38 miljarder kr för perioden 2010-2021 bör enligt Transportrådets mening användas för ökad kapacitet i för näringslivet viktiga godsstråk och anslutningar till noder som t.ex. strategiskt viktiga hamnar och terminaler.

Sammantaget finns således under hösten 2010 mycket gynnsamma förutsättningar för regeringen att ta ett samlat grepp i hanteringen av de slutsatser och rekommendationer som finns i rapporten från Tillväxtanalys om det svenska maritima klustret.

Härtill kommer att Näringsdepartementet nyligen remitterat en rapport om ”Avgifter inom Transportstyrelsens verksamhet” där Transportstyrelsen redovisat ett regeringsuppdrag med förslag till nya avgifter för alla transportslag. En översyn av nivån på farledsavgifterna för sjöfarten bör ske i detta sammanhang.

NÄRINGSLIVETS TRANSPORTRÅD

Stig Wiklund                                Guy Ehrling
Ordförande                                 Kanslichef  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *