Näringslivets Transportråd

Nationell plan för transportinfrastrukturen

Nationell plan för transportinfrastrukturen
Skriv ut

Näringslivets Transportråd har lämnat ett remissyttrande till Infrastrukturdepartementet över ”Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022—2033”.

Näringslivets Transportråd framför 

  • Samhällsekonomisk effektivitet ska vara utgångspunkten i infrastrukturplaneringen för att säkerställa att medborgarna och näringslivet får största möjliga nytta för sina skattepengar.
     
  • Regeringens direktiv till Trafikverket att den gällande nationella planen 2018–2029 ska fullföljas och att nya stambanor ska finansieras innanför nationell plan innebär att mer samhällsekonomiskt effektiva åtgärder trängs ut.
     
  • Regeringens godstransportstrategi är framgångsrik men dess intentioner genomförs inte i sin helhet i planförslaget.
     
  • Planförslaget har fokus på optimering och trimning av transportsystemet, vilket är samhällsekonomiskt lönsamt och ger särskilt stor nytta för godstransporter i form av ökad kapacitet och effektivitet. Potter som syftar till optimering och trimning bör därför behållas.
     
  • Regeringen bör uppdra åt Trafikverket att ta fram ett underlag om vad som skulle krävas för att minimera det eftersläpande underhållet inom en 20–30 års period.
     
  • Nya stambanor bör lyftas utanför nationell plan för att frigöra utrymme för lönsamma investeringar och ökat underhåll.
     
  • Påskynda färdigställandet av redan beslutade projekt i för näringslivet centrala stråk och bygg även ut kapaciteten på Hallsbergs rangerbangård. Det är en förutsättning för ökad andel gods på järnväg både nationellt och internationellt.
     
  • Ny isbrytarflotta och drift av isbrytare bör finansieras genom statliga anslag. Nationella planen bör kompletteras med investering i ny isbrytarflotta och finansiering av årlig drift av isbrytare.
     
  • Ambitionsnivån för åtgärder för ökad transporteffektivitet bör höjas ytterligare. Det gäller inte minst implementering av längre och tyngre fordon på väg och järnväg.
     
  • Elektrifiering av transportsektorn måste påskyndas och bättre hänga ihop med elförsörjning till fordonen.
     
  • Behåll och utveckla näringslivspotten för järnväg.
     
  • Stärk det internationella perspektivet i den nationella planeringen.
     
  • Industriinvesteringar behöver vara en utgångspunkt i infrastrukturplanering för ett konkurrenskraftigt Sverige.
     
  • Regeringen bör i kommande åtgärdsplanering uppdra åt Trafikverket att även pröva namngivna investeringar i den gällande planen. Det behövs en diskussion om hur processen för nationell infrastrukturplan ska se ut i framtiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *