Skriv ut
Näringslivets Transportråd har lämnat ett remissyttrande till Infrastrukturdepartementet över ”Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022—2033”.
Näringslivets Transportråd framför
- Samhällsekonomisk effektivitet ska vara utgångspunkten i infrastrukturplaneringen för att säkerställa att medborgarna och näringslivet får största möjliga nytta för sina skattepengar.
- Regeringens direktiv till Trafikverket att den gällande nationella planen 2018–2029 ska fullföljas och att nya stambanor ska finansieras innanför nationell plan innebär att mer samhällsekonomiskt effektiva åtgärder trängs ut.
- Regeringens godstransportstrategi är framgångsrik men dess intentioner genomförs inte i sin helhet i planförslaget.
- Planförslaget har fokus på optimering och trimning av transportsystemet, vilket är samhällsekonomiskt lönsamt och ger särskilt stor nytta för godstransporter i form av ökad kapacitet och effektivitet. Potter som syftar till optimering och trimning bör därför behållas.
- Regeringen bör uppdra åt Trafikverket att ta fram ett underlag om vad som skulle krävas för att minimera det eftersläpande underhållet inom en 20–30 års period.
- Nya stambanor bör lyftas utanför nationell plan för att frigöra utrymme för lönsamma investeringar och ökat underhåll.
- Påskynda färdigställandet av redan beslutade projekt i för näringslivet centrala stråk och bygg även ut kapaciteten på Hallsbergs rangerbangård. Det är en förutsättning för ökad andel gods på järnväg både nationellt och internationellt.
- Ny isbrytarflotta och drift av isbrytare bör finansieras genom statliga anslag. Nationella planen bör kompletteras med investering i ny isbrytarflotta och finansiering av årlig drift av isbrytare.
- Ambitionsnivån för åtgärder för ökad transporteffektivitet bör höjas ytterligare. Det gäller inte minst implementering av längre och tyngre fordon på väg och järnväg.
- Elektrifiering av transportsektorn måste påskyndas och bättre hänga ihop med elförsörjning till fordonen.
- Behåll och utveckla näringslivspotten för järnväg.
- Stärk det internationella perspektivet i den nationella planeringen.
- Industriinvesteringar behöver vara en utgångspunkt i infrastrukturplanering för ett konkurrenskraftigt Sverige.
- Regeringen bör i kommande åtgärdsplanering uppdra åt Trafikverket att även pröva namngivna investeringar i den gällande planen. Det behövs en diskussion om hur processen för nationell infrastrukturplan ska se ut i framtiden.