Skriv ut
Näringslivets Transportråd framför sammanfattningsvis följande synpunkter över EU kommissionens förslag om skärpta koldioxidmål för tunga fordon:
- Näringslivets Transportråd instämmer i den övergripande ambitionen i kommissionens förslag med skärpta EU-mål för koldioxidutsläpp från nytillverkade tunga fordon.
- Det övergripande målet ska dock vara minskning av växthusgasutsläpp oavsett drivlina.
- Fel genomfört riskerar förslaget att försämra konkurrenskraften särskilt för medlemsstater som Sverige med industri och handel som är beroende av långa vägtransporter för både råvaror och färdigvaror.
- Den föreslagna översynen av förordningen bör tidigareläggas till år 2027 och kompletteras med årliga utvärderingar i varje medlemsstat. Utsläppsmålen bör revideras i kombination med att en handlingsplan tas fram, om översynen visar på hinder för en kostnadseffektiv introduktion av utsläppsfria fordon på marknaden inom ett segment.
- Förslaget får inte begränsa möjligheterna att använda längre och/eller tyngre lastbilar, eftersom dessa medverkar till väsentlig effektivisering av vägtrafiken som i sin tur bidrar till att minska negativ påverkan inklusive en minskning av utsläpp.
- De olika regelverken som är under utveckling bör harmonisera med varandra och verka i samma riktning för att omställningen av EU:s tunga vägtransporter ska vara framgångsrik.
- Konsekvenserna av förslaget för Sverige och hela EU ska analyseras innan ytterligare beslut kan fattas.