

Näringslivets Transportråd välkomnar beslutet att tillåta fordon upp till 34,5 meter på utpekade vägar i Sverige. Jämfört med den nuvarande maximilängden på 25,25 meter innebär det ytterligare ett steg mot mer hållbara och effektiva godstransporter.
Näringslivets Transportråd är dock oroade över att Transportstyrelsens förslag innebär ett avsteg från gällande standard avseende axelavståndet för den påhängsvagn som utgör den första vagnen i A-dubbel kombinationen. Det innebär att en av vagnarna i en lång fordonskombination upp till 34,5 meter inte kommer att följa standarden som gäller för axelplaceringar på befintliga intermodala tågvagnar. Enligt Näringslivets Transportråd finns det därmed risk för att hela nyttan av längre fordon inte kan realiseras i intermodala upplägg.
Finlands regelverk är utformat med funktionsbaserade krav, vilket ger större flexibilitet och är något Sverige också bör eftersträva. Arbetet med att övergå till funktionsbaserade fordonskrav bör därför påskyndas efter antagandet av nu föreslagna tekniska föreskrifter.
Vidare bör Trafikverket tillsammans med andra berörda väghållare påskynda arbetet med att öppna upp ett omfattande och sammanhängande vägnät för längre fordon. Det är en fördel om längre fordon i möjligaste mån även kan föras på BK4-vägnätet. Arbetet bör ske i samverkan med näringslivet om vilka vägar som är prioriterade.