Näringslivets Transportråd

Sjöfartsverkets förslag till ändring av föreskrifter om lotsavgift mm

Sjöfartsverkets förslag till ändring av föreskrifter om lotsavgift mm
Skriv ut

Näringslivets Transportråd (NTR) har fått Sjöfartsverkets förslag till ändring av föreskrifter gällande lotsning 1 juli 2025 på remiss och framför sammanfattningsvis följande:

  • NTR avstyrker förslaget om höjning av lotsavgifter med 10 procent, eftersom det tillsammans med redan genomförda avgiftshöjningar och kraftigt ökade priser till följd av den tidigare höga inflationen skulle ytterligare öka kostnadsbördan och därmed sänka konkurrenskraften för varuägare. Den aktuella höjningen skulle bli den andra 2025.
  • NTR befarar att kraftigt ökade statliga avgifter, inte enbart inom sjöfarten, riskerar att minska näringslivets finansiella utrymme för att ställa om till fossilfria transporter.
  • NTR menar att det fortfarande finns orealiserad förbättrings- och effektiviseringspotential inom bland annat lotsning och vill att Sjöfartsverket tillsammans med Transportstyrelsen påskyndar arbetet för att möjliggöra exempelvis navigationsstöd från land som ett komplement till den traditionella lotsningen.
  • NTR anser vidare att det inte är acceptabelt att servicenivån för bland annat lotsning försämras till följd av den ekonomiska situationen, vilket har ibland lyfts fram som ett alternativ.
  • NTR menar att konsekvensanalysen bör kompletteras utifrån ett konkurrenskraftsperspektiv på effekterna av den föreslagna avgiftshöjningen det vill säga hur avgiftshöjningen påverkar exporten och svensk konkurrenskraft på den globala marknaden, samt importen och inflationen i Sverige.
  • NTR ifrågasätter Sjöfartsverkets skrivningar om att höjda lotsavgifter betalas av fartygsagenterna och vill understryka att avgifterna vidarefaktureras i sin helhet till varuägare och transportköpare.
  • NTR anser vidare att Sjöfartsverket ska ta vara på möjligheterna med teknikutveckling för att göra sjöfarten mer effektiv och flexibel och därigenom stärka sjöfartens konkurrenskraft och öka dess attraktivitet som transportmedel.