Näringslivets Transportråd

Sjöfartsverkets förslag till föreskrifts- och avgiftsändringar inför 2025

Sjöfartsverkets förslag till föreskrifts- och avgiftsändringar inför 2025
Skriv ut

Näringslivets Transportråd (NTR) har fått Sjöfartsverkets förslag till föreskrifts- och avgiftsändring inför 2025 på remiss och framför sammanfattningsvis följande:

  • NTR avstyrker förslagen om höjning av farledsavgifter inklusive miljöincitament och lotsavgifter, eftersom det tillsammans med redan genomförda avgiftshöjningar och kraftigt ökade priser till följd av den tidigare höga inflationen skulle ytterligare öka kostnadsbördan och därmed sänka konkurrenskraften för varuägare.
  • NTR befarar att kraftigt ökade statliga avgifter, inte enbart inom sjöfarten, riskerar att minska näringslivets finansiella utrymme för att ställa om till fossilfria transporter.
  • NTR vill påpeka att den faktiska ökningen av farledsavgiften som betalas av transportköpare och varuägare blir cirka 24 procent från och med januari 2025 jämfört med 2024. Sjöfartsverkets remiss tar inte upp klimatkompensationen och konsekvenserna av att den troligtvis upphör efter 2024, vilket NTR anser är olyckligt eftersom det har stor betydelse för näringslivet.
  • NTR vill se ökad anslagsfinansiering av Sjöfartsverkets verksamhet. Regeringen bör finansiera kostnader kopplade till beredskap och isbrytning, både drift och investeringar i nya isbrytare, med anslagsmedel som ett första större steg mot ökad anslagsfinansiering. Dessutom ska Sjöfartsverkets anslag omfattas av en relevant årlig indexuppräkning.
  • NTR uppmanar staten att ta ett helhetsgrepp och säkerställa tillräckliga investeringar i nya isbrytare i den kommande nationella planen för transportinfrastruktur.
  • NTR instämmer med Statskontorets utredning som konstaterar att Sjöfartsverkets finansieringsmodell, och verksamhetsformen som affärsverk, har brister och skulle behöva ses över för att skapa långsiktighet i branschen.
  • NTR ifrågasätter Sjöfartsverkets skrivningar om att höjda farledsavgifter och lotsavgifter enbart berör företag med avgiftspliktiga fartyg och vill understryka att avgifterna vidarefaktureras i sin helhet till varuägare och transportköpare.
  • NTR anser vidare att Sjöfartsverket ska ta vara på möjligheterna med teknikutveckling för att göra sjöfarten mer effektiv och flexibel och därigenom stärka sjöfartens konkurrenskraft och öka dess attraktivitet som transportmedel.